Binnenland
KRO-NCRV

De klassieke winkelstraat is niet meer van deze tijd: 'Invulling moet veranderen'

foto: ANP
  1. Nieuwschevron right
  2. De klassieke winkelstraat is niet meer van deze tijd: 'Invulling moet veranderen'

Wat voorheen gezellige winkelstraten waren, worden steeds meer gevuld met leegstaande winkelpanden. Vanwege hoge loonkosten en huurprijzen sluiten veel winkeliers hun deuren. Met name kledingwinkels verdwijnen, deze worden dan weer vervangen door fastfoodhoreca, nagelstudio's, tattooshops of ze blijven leeg staan, blijkt uit een analyse van vastgoedadviseur Colliers. "Ik vraag me af of de winkelstraat zoals we 'm kende ooit nog terugkomt, gevarieerd met bakker, slager, groenteman en kleinere kledingzaken", zegt journalist Bas van Sluis bij Spraakmakers.

Video niet beschikbaar

De klassieke winkelstraat lijkt z'n beste tijd te hebben gehad. Volgens journalist Bas van Sluis is het in de binnenstad van Groningen nog steeds druk. "Maar het aanbod is karig", zegt hij. De steden worden gedomineerd door grote bedrijven. Amsterdamse wethouder Onderwijs en Spraakmaker Marjolein Moorman ziet dat er in haar binnenstad steeds meer een monocultuur ontstaat. "De winkels die zich richten op toeristen in plaats van de bewoners nemen toe, hierdoor worden de bewoners steeds minder bediend", zegt Moorman.

"Je ziet een toenemende individualisering, mensen bestellen veel meer online. De leefbaarheid die je in de winkelstraten ziet, lijkt daardoor te verdwijnen." Ook neemt de hoeveelheid winkels die spullen geïmporteerd uit China verkopen steeds meer toe. "Ik zie de toename, maar dit moet op Europees niveau geregeld worden, daar hebben we de overheid voor nodig", zegt Jan Meerman, directeur van INretail.

Bedrijfscultuur

Maar wat kun je dan wél op stadsniveau doen? De binnenstadsmanager van Deventer, Peter Brouwer, vindt dat je een stad als een bedrijf moet zien. "Het is uiteindelijk een samenwerkend collectief." Vanuit gemeenteperspectief kunnen niet alle huurprijzen bepaald worden, wel kan er met betrokken partijen het gesprek worden aangegaan. "Het is onze verantwoordelijkheid om met deze partijen in gesprek te gaan en deze banden duurzaam te maken voor de lange termijn." Van Sluis stemt ermee in dat dit een goede aanpak is, maar vertelt ook: "Ik denk dat we er niet van af komen dat mensen online veel blijven bestellen, de invulling van winkelstraten moet gewoon veranderen."

Schrijver en journalist Middendorp is het oneens met de bedrijfsaanpak voor een binnenstad. "De arme mensen gaan eruit en de rijke erin en het wordt zo duur dat je zelfs geen koffietje in de stad meer kan kopen", zegt Middendorp.

De oplossing

Maar wat is dan de oplossing? Volgens INretail-directeur Meerman hebben winkelstraten een andere aanpak nodig. "Het is niet zomaar een winkelstraat, maar een straat met winkels, horeca en meer. Dat moet je runnen als een onderneming." Volgens Middendorp moeten de winkelstraten kleiner zijn. "Het moet een beetje krimpen," zegt hij. "Meer focus op de indentiteit en de bewoners in plaats van winst."

Stedenbouwkundige Tess Broekmans ziet ook dat de stad aan het veranderen is. "De stad is nooit af, dat is een soort golfbeweging." Broekman denkt dat de mix van online en fysieke winkels juist bevorderend kan zijn. "Activeer het DNA van de plek. Dan ontstaat een aantrekkelijke binnenstad die niet alleen voor winkelen fijn is."

KRO-NCRV
Bij KRO-NCRV geloven we dat de samenleving rechtvaardiger, eerlijker, groener en liever kan.
Maak morgen mee, KRO-NCRV.

Ster advertentie
Ster advertentie